Follow by Email

lördag 9 mars 2013

VÅREN - KAPHA-TID!



Oj, vad tiden går fort. Det var ett tag sedan vi skrev något nytt på vår hälsoblogg.
Men nu går vi mot ljusare tider och piggnar till igen ....Kan det vara våren som är på väg?

Enligt den gamla indiska hälsoläran och hälsosystemet Ayurveda uppnår vi hälsa genom att upprätthålla balans i den fysiska kroppen och i sinnet dvs. genom att inte ha för mycket av en någon bestämd kvalitet eller rörelse. Enligt Ayurveda har våren den kvalitet/dosha som kallas Kapha ( Ka:ffa) och som förknippas framför allt med elementet jord men också till en viss del av vatten. Kapha är sval och fuktig till sin natur.
När denna dosha är ur balans blir vi benägna att samla på oss av allt möjligt- extra kilon och olika kroppsvätskor likväl som gamla förtret och ägodelar. Vi får svårt att 
släppa taget. Kaphas primära karaktärsdrag är substans/materia och stabilitet.

Goda och närande kvalitet men som ur balans kan bli stagnation, slöhet och tyngd. Vanliga kaphaproblem är bland annat övervikt och slem i luftvägarna, ödem (vätskeansamling) och ämnesomsättningsrubbningar. Samtidigt ska vi inte glömma att Kapha ger friskt och tjockt hår, behaglig hud och välformade tänder och att Kapha personer upplevs som lojala, kärleksfulla och uthålliga. Barnaåren domineras av Kapha vilket förklarar att många barn är lite knubbiga och att de ständigt har snor i näsan!



Enkelt sagt, när man inom Ayurveda vill balansera bestämda tendenser bör man tillsätta dess motsats och istället reducera som här ex. Kapha. Kapha behöver rörelse, lätthet och stimulans. Våren kan ge oss alla Kaphabesvär i form av rinnande näsor och slemmiga vårförkylningar. Och har du Kapha som din huvuddosha, har du lättare att samla på dig ex. mer vikt under vinterkläderna än du trivs med. Ayurveda bemöter dessa och andra kapha -obalanser med nedanstående råd:
  • Skaffa en tungskrapa och använd varje morgon innan du äter och dricker- det hjälper kroppens utrensning. Metallskrapa fån Hälsokostbutiken är bättre än andra plastskrapor.
  • Använd näs-sköljningskanna dagligen. Gör rent och ger fukt till torra slemhinnor i näsan - speciellt bra för allergiker och de som ofta får bihåle- och öroninflammationer.

  • Börja varje morgon med ett stort glas kokt avsvalnat vatten. Gärna med färsk riven ingefära och citron i. Slå upp på termos och drick flera gånger per dag. Gynnar matsmältningen och ökar din förbränning.
  • Värmande, stimulerande kryddor som ingefära, chili, svartpeppar och vitlök dämpar Kapha och kan enligt Ayurveda hjälpa till att hålla vikten nere och förkylningarna på avstånd.



  • Ät lätt och torr mat, mycket sallader, råa grönsaker, gröna bladväxter, groddar, tranbär, druvor mm. Starka, bittra och astringerande smaker dämpar Kapha.

  • Håll dig fysiskt aktiv- utöva gärna någon form av motion varje dag! Dynamiska träningsformer som ger lite fart och svett i pannan är att föredra.
  • Sök aktivt efter variation och stimulans, både när det gäller mat, aktiviteter och sällskap. Undvik att hamna på soffan för ofta!
  • Torrborsta kroppen som en daglig rutin. 5-8 min varje morgon. Viktigare ju äldre man blir. Huden stimuleras och förnyas och cirkulationen ökar- dämpar Kapha.

  • Att massera in en skön olja efter torrborstning ger underverk med torr och blek vinterhud.
  • Unna dig ett besök hos en massör som genom sin behandling ger ökad genomströmning i muskulatur och nervsystem och faktisk gör regelbunden massage också att du håller ned din vikt!
  • Använd gärna Yoga och andningsövningar för att få mer syresättning i blodet och ger sedan en skön avslappning. Våga Yoga - Kapha behöver utmaningar för att trivas med livet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar