Follow by Email

onsdag 21 november 2012

KOSTTILLSKOTT FÖR ETT BÄTTRE IMMUNFÖRSVAR!

DESSA KOSTTILLSKOTT KAN ANVÄNDAS I FÖREBYGGANDE SYFTE ELLER SOM EXTRA FÖRSTÄRKNING VID SMITTA, SYMTOM ELLER SJUKDOM.
Förebyggande dos intas dagligen under flera månader och benämns med (f) och akutdos med (a), vilken intas under 1–2 veckor vid sjukdomssymtom.


TOPP 10

1). D-vitamin. Mängder vetenskapliga studier det sista decenniet har visat D vitaminets suveränitet för att reglera immunfunktionerna. Det är en av de viktigaste skydden mot infektioner och är speciellt viktigt för nordbor som får lite sol under vinterhalvåret. Över 80% av Sveriges befolkning får för lite D-vitamin för ett adekvat immunskydd. 50–100 µg (f). 150–300 µg (a)

2). C-vitamin. En välbeprövad immunkämpe som ökar aktiviteten och antalet hos kroppens försvarsceller. 1 000–3000 mg (f). 10 000 –20 000 mg (a).

3). B-komplex Folsyra, B5 och B6 är alla viktiga för immunförsvaret. B-komplexet motarbetar också stress som är nedsättande för immunförsvaret. En optimal B-komplex kombination tillsammans med en multivitamin ska innehålla sammanlagt: minst 600 µg folsyra, 50 mg B6 och 200 mg B5 (f).

4). Zink.
Ett mycket viktigt mineral för immunförsvaret. Stimulerar immunförsvaret och motarbetar tungmetallsförgiftning och kopparförgiftning. Zinktillskott tillsammans med en daglig multivitamin ska ge: 40–60 mg (f). 60–100 mg (a). Multivitaminen bör innehålla minst 1 mg koppar vid större månadsdosering av zink. En hårmineralanalys kan visa zink/kopparförhållandet som är viktigt för immunförsvaret.

5). Selen.
Selen är ett starkt virusdödande mineral. Ju högre intag av selen, desto bättre skydd mot virus och tungmetaller. 200–300 µg (f). 300–600 µg (a)

6). ”Gröna drycker”/Clorella,  Klorofyll, enzymer och spårämnen i spannmålsgräs ( t ex korngräs, vetegräs, rajgräs) och klorella skyddar mot infektioner. Clorella, spannmålsgräs eller en kombination av båda: 5–10 g (f) 10–30 g (a)

7). Probiotika
Det är svårt att få i sig tillräckligt stora mängder goda bakterier genom intag av fil- och yoghurtprodukter. Probiotikatillskott innehåller mer kraftfulla och koncentrerade mängder. 500–1 000 miljoner bakterier (f). 60–180 miljarder (a).
8). Immunadaptogener, t ex rysk rot, rosenrot
Se förpackningen eller rådfråga oss i  hälsobutiken för förebyggande dos. Oftast är det dagsdosen eller den dubbla dagsdosen som står på kartongen.

9). Akuta immunörter, tex Echinacea, Kan Yang, fläder, lakritsrot, vitlök
 Ta 2–4 ggr den minimala dosen som står på kartongen första tre till sju dagarna eller rådfråga hälsobutikspersonal, naturläkare eller örtterapeut.  Vid akut virusangrepp är det mycket viktigt att inta en stark och verksam dos. Risken för underdosering är större än överdosering.

10). Propolis. Ett kraftfullt näringskoncentrat från bin som skyddar från infektioner. Propolis kan intas i förebyggande syfte och vid akuta tillstånd. 50–500 mg (f), 800–2 000 mg (a).


För den som vill ha en enkel, men kraftfull immunförsvarshöjare rekommenderas en kraftfull multivitamin som bas, med optimala mängder av vitaminer och mineraler. OBS! RDI-mängder räknas inte som tillräckliga! RDI skapades för att ge skydd mot bristsjukdomar, inte för att göra oss friskare! Komplettera med en morgonsmoothie med greenspulver samt extra intag av D3-vitamin, C-vitamin, zink och propolis.

Fråga oss på Kaffebönan!
Vi kan Skräddarsy ditt ”Immunförsvars-paket” så att det passar dina behov.

Välkommen till vår Hälsobutik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar